Nacházíte se zde: Úvod Služby Doporučení pro poskytování meziknihovních služeb a dodávání dokumentů

Doporučení pro poskytování meziknihovních služeb a dodávání dokumentů

Předkládaný dokument vznikl jako výsledek diskuze členů sekce IFLA pro oblast dodávání dokumentů a sdílení zdrojů. Byl formulován na základě praktických zkušeností uvedených v následujících dokumentech:

  • Performance of Interlending in Nordic Academic Libraries: Report for NORDINFO Board
    Pentti Vattulainen, 2003
  • Measuring the Performance of Interlibrary Loan Operations in North American Research & College Libraries
    Mary E. Jackson. Washington: Association of Research Libraries, 1998
  • Interlibrary Loan and Document Delivery Benchmarking Study
    National Resource Sharing Working Group; Canberra: National Library of Australia, 2001

Tyto základní teze lze použít v rámci vlastních oddělení meziknihovních služeb a také jako pomůcku pro vytváření cílových standardů. Je zřejmé, že ne všechny knihovny budou schopny uskutečnit (začlenit) a dodržovat tato doporučení jako celek, ta se však mohou stát vodítkem jejich současných služeb a zároveň i cílem jejich dalšího rozvoje.

Obecná doporučení

  • Urychlení/zmodernizování procesu uvnitř vlastní knihovny
    • definovat jednotlivé indikátory různé úrovně služeb, časový horizont jednotlivých služeb, sledování zabezpečení služby v souladu se stanovenými kritérii
    • provést vyhodnocení vlastní praxe a zabezpečit změny na základě těchto zjištění
    • zredukovat počet pracovníků, kteří požadavek vyřizují, a tím i počet ručních operací při vyřizování požadavku
  • Všechny požadavky by měly být evidovány v jednom elektronickém systému, nejlépe v takovém, který je schopen spolupracovat s jinými MS/DDS systémy
  • Vytvářet statistická data k monitorování v rámci národního systému a pro lokální potřeby
  • Naplnit souborný katalog údaji o exemplářích, zabezpečit jejich aktualizaci společně s informacemi důležitými pro sdílení fondů
  • Rozvíjet reciproční dohody poskytování meziknihovních služeb

Zaměstnanci/Pracovníci

  • Využívat odborných zkušeností a znalostí pracovníků
  • Pracovníci by si měly průběžně zvyšovat kvalifikaci a být školeni v užívání nových nástrojů, prostředků a zdrojů
  • Podporovat výměnu zkušeností na národní a mezinárodní úrovni

Technologie

  • Hardwarové a softwarové prostředky musí být neustále aktuální (pravidelná aktualizace a zavádění nových technologií)
  • Vyzývat a podporovat uživatele k podávání požadavků elektronickou cestou
  • Dát koncovému uživateli možnost ověřit si status vyřízení online
  • Vyřizovat všechnu komunikaci týkající se objednávek elektronicky

Uživatelé

  • Soustředit se na potřeby a priority koncových uživatelů
  • Dělat pravidelně průzkum mezi uživateli meziknihovních služeb

Doporučení pro žádající knihovnu

  • Meziknihovní služby musí být integrovanou součástí služeb knihovny
  • Zavádět nové technologie ve všech procesech služby
  • Neomezovat počet požadavků jednotlivých koncových uživatelů
  • Motivovat koncového uživatele ve využívání služby
    • zabezpečit přístup uživatele do souborného katalogu s možností následného objednání dokumentu
  • Zpracovávat požadavky uživatelů neprodleně, rychle a efektivně
  • Užít získaných zkušeností při výběru dožádané knihovny z hlediska rychlosti dodání požadavku a ceny za konkrétní službu
  • Dodržovat podmínky dožádané knihovny a pečovat o půjčené dokumenty
  • Nabízet platbu prostřednictvím IFLA voucherů
  • Doručit dokumenty nejrychlejším možným způsobem koncovému uživateli
    • poslat kopie elektronicky, pokud je to možné
    • kontrolovat rychlost doručení na základě pravidelných průzkumů

Doporučení pro dožádanou knihovnu

  • Užít zkušeností svých zaměstnanců při vyřizování požadavků a expedici dokumentů ze skladišť pro minimalizaci chyb a omylů
  • Používat nejrychlejší možnou metodu doručení
  • Vyřídit požadavek nejlepším možným způsobem
  • Mít jistotu, že licenční smlouvy obsahují i ustanovení o využití online zdrojů pro meziknihovní služby
  • Vytvořit online formulář pro objednání dokumentů a/nebo spolupracovat s dalšími MS/DDS systémy
  • Zpracovat svoji strategii a zásady meziknihovních služeb a vystavit je na www stránkách
  • Přijímat IFLA vouchery jako platidlo za poskytnuté služby

Použité zkratky:

MS – meziknihovní služby
DDS – služba dodávání dokumentů

Jana Huňová